Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
12-06-2020

Terug naar kantoor: 3 tips voor werkgevers


Vanwege de coronacrisis zijn talloze Nederlanders gaan thuiswerken. Hoewel de meningen verdeeld zijn, laten verschillende onderzoeken zien dat de meeste Nederlanders tevreden zijn met het werken vanuit thuis. Thuiswerken biedt enkele unieke voordelen ten opzichte van het werken op een kantoor: extra tijd door het verdwijnen van reistijd, meer concentratie ten opzichte van de drukke kantoortuin en meer flexibiliteit in het indelen van de werkdag.

Toch heeft thuiswerken ook enkele grote nadelen. Zo verhoogt thuiswerken het risico op eenzaamheid en is het niet altijd even gemakkelijk om effectief en efficiënt te communiceren met collega’s en klanten. Even snel ideeën uitwisselen aan elkaars bureau is er bijvoorbeeld niet meer bij. Daarom is de verwachting dat de meeste bedrijven vanaf nu gaan inzetten op een gezonde balans tussen werken vanuit thuis en werken op kantoor. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van 3 dagen werken vanuit thuis en 2 dagen werken op kantoor.

Hoe zorg je er als werkgever voor dat je werknemers een soepele overgang van thuis naar kantoor kunnen maken? Deze terugkeer naar kantoor is belangrijk: het is bepalend voor het beeld dat je werknemers van je organisatie zullen hebben. Dit zijn 3 tips voor het faciliteren van een soepele overgang:

  1. Doe niet alsof alles ‘business as usual’ is.
    De coronacrisis heeft het leven van sommige werknemers flink ontregeld. Hoewel dit sterk verschilt van persoon tot persoon, zullen sommige werknemers de terugkeer naar kantoor een erg grote stap vinden. Doe in ieder geval niet alsof weer werken op kantoor de normaalste zaak van de wereld is. Praat met je werknemers over hun ervaringen van de laatste tijd en geef hun de ruimte om zich weer aan te passen aan het kantoor.
  2. Stel samen met je werknemers een toekomstplan op.
    Veel werknemers zullen een veranderde houding hebben ten opzichte van thuiswerken. Het is goed om hier met je werknemers over te praten en gezamenlijk een plan van aanpak op te stellen. Hoe gaat het bedrijf in de toekomst werken? Wordt er meer vanuit thuis gewerkt of juist niet? Zorg ervoor dat je luistert naar de voorkeuren van je medewerkers en houd rekening met productiviteit, sfeer en dergelijke. Hoe kun jij je werknemers faciliteren in het uitvoeren van hun werk?
  3. Help je werknemers met het hun veranderde rol binnen het bedrijf.
    Het is goed mogelijk dat het bedrijf fundamenteel veranderd is door de coronacrisis. In de aanpassing aan de nieuwe normaal en de anderhalve-meter-samenleving zullen sommige werknemers een andere rol krijgen – vooral als zij in de toekomst meer vanuit thuis werken. Help je weknemers hierbij en zorg ervoor dat zij goed weten wat er van hen verwacht wordt.

Bron : HR community

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?