Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
10-12-2021

Recruitment in 2022; de trends om op te letten!

Door de grote personeelstekorten in de publieke sector en geen einde in zicht, komt de aandacht te liggen op ‘werving en selectie’ en ‘employer branding’. Bij de werving en selectie speelt ook ‘diversiteit en inclusie’ een steeds belangrijkere rol. Maar wat zijn nog punten om op te letten in 2022 als het aankomt op recruitment? In deze blog nemen we een kijkje in het nieuwe jaar, aan de hand van HRM Barometer onderzoek 2021-2022 van Driessen Groep.

Het lukt nog altijd om die ene kandidaat te vinden

Ondanks de steeds toenemende personeelstekorten, vindt 58% van de publieke organisaties nog altijd nieuw personeel. Ten opzichte van 2019 is dit zelfs een toename. Als je bij die 58% wil horen, moet je wel een aantrekkelijk werkgeversmerk zijn. Volgens 67% van de HRM’ers is dit voor hun organisaties het geval. Medewerkers zien dit echter minder positief in, namelijk maar 57% vindt dat hun bedrijf een aantrekkelijk werkgeversmerk heeft. Met name in het onderwijs en de zorg blijft dit percentage flink achter.

Het aantrekken van nieuwe medewerkers lukt dus nog best aardig, maar het werven van ‘the right man or woman for the job’ is toch iets lastiger. Werving en selectie leidt in 22% van de gevallen tot een zogenaamde ‘mismatch’. In het onderwijs valt het nog mee met 14%, maar in de zorg ligt dit cijfer zelfs op 26%! Een mismatch of snelle uitstroom van kandidaten kost een organisatie flink wat geld. Daarom digitaliseert een deel van de bedrijven, namelijk zo’n 38%, aspecten van het sollicitatieproces om een betere match te maken. Bij de overheid is dit zelfs 45% van de organisaties.

Diversiteit en inclusie verdienen aandacht

Zo’n 43% van de HRM’ers die deelnamen aan het HRM Barometer onderzoek hebben een actief beleid om diversiteit en inclusie te bevorderen. Maar in de verschillende sectoren is er wel een verschil te zien. Zo is het onderwijs er significant minder mee bezig dan de zorg en de overheid. Toch lijken ook deze sectoren er niet aan te ontkomen, want 47% van de organisaties (die deelnamen aan het onderzoek) is een afspiegeling van de maatschappij. De zorg is hierbij een uitzondering.

Regio is geen issue meer

Het was er ooit wel van gekomen dat er meer op afstand gewerkt zou worden, maar de coronacrisis heeft deze ontwikkeling al in een stroomversnelling gebracht. Nieuw personeel werven hoeft nu niet meer in de directe regio van het hoofdkantoor. Dit is een voordeel nu de keuze uit werknemers alleen maar kleiner wordt. Iemand uit Limburg kan dus met alle gemak een baan vinden in Amsterdam en toch in het Zuiden blijven wonen. Werkzoekenden zullen dan ook steeds vaker verwachten ‘remote’ te kunnen werken.

Het bereiken van de passieve kandidaten

Dit jaar zagen we veel bedrijven vechten om dezelfde kleine groep werkzoekenden, vaak zonder effect. Doordat de juiste kandidaat erg lastig te vinden is in deze kleine groep, zoeken bedrijven het steeds meer in de passieve werkzoekenden. Dit zijn de mensen die al een baan hebben, maar open staan voor iets anders. Dit zijn vaak ook nog eens betere kandidaten. Ze zijn namelijk niet wanhopig om hun huidige functie te verlaten of doordat ze werkloos thuis zitten, maar ze zijn juist enthousiast om het bedrijf en het merk dat ze gaan vertegenwoordigen.

Om deze groep te bereiken zal er een groei te zien zijn in digitale wervingsstrategieën. 2022 wordt het jaar van jouw vacatures promoten onder een bredere doelgroep en niet alleen onder mensen die actief op zoek zijn naar een baan. Bij Banenrijklimburg heet dit Job Marketing en doen we dit al een tijdje!

Hoe werf ik in 2022 de beste kandidaten?

Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talentmanagement en Organisatorisch Leiderschap aan de Nyenrode Business Universiteit, moet er een duidelijk beeld zijn van waar je voor staat en waar je heen wilt als bedrijf om nieuw talent aan te trekken. In een interview met HRM Barometer vertelt ze dat dit de basis, waarna je op zoek gaat naar mensen die passen bij dat toekomstbeeld.

Het hoge aantal vacatures bij bedrijven is niks nieuws, maar ook verloop en verzuim is een actueel probleem. Ze denkt daar het volgende over: “Daar kun je op verschillende manieren naar kijken. Je kunt denken dat externe factoren dit veroorzaken. Denk aan een slechte markt, een ongunstige locatie of de coronacrisis. Maar je kunt ook eerst naar binnen kijken. Welke rol speelt de organisatie? Zijn er wel leuke collega’s? Zijn de processen goed ingericht? De manier waarop je denkt over een probleem is veel vaker het probleem, dan het ogenschijnlijke probleem”

Ze is dan ook van mening dat een beetje vuur en liefde toevoegen aan een organisatie essentieel is om je aantrekkelijk als werkgever te maken. Spreek mensen aan op hun passies en talenten, waardeer werknemers voor hun werk, motiveer ze met uitdagende projecten en verantwoordelijkheden, etc. Wanneer mensen zien dat je als werkgever goed omgaat met je werknemers, zullen ze sneller voor je willen werken.

Zoals je hierboven al kon lezen is het bereiken van passieve werkzoekenden een goede manier om kandidaten voor jouw lastige vacature te vinden. Door middel van Job Marketing weten wij van Banenrijklimburg precies de juiste doelgroep te vinden voor jouw vacature. Benieuwd? Bekijk dan eens onze pakketten voor de Job Marketing campagnes en begin met werven!

Bron: Trends in HR, HRM Barometer 2021-2022, Talent Works
Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.
Welke vacatures wil je ontvangen?
Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.