Onderzoek: ‘Werkomgeving bepalend voor productiviteit en tevredenheid’ .
Oxford Economics heeft onderzoek gedaan naar de effecten van open werkomgevingen op werknemers.
Er werd aan werknemers gevraagd wat een manager moet doen om een zo hoog mogelijke productiviteit en werknemerstevredenheid te behalen en ook naar hun behoeft met betrekking tot de kantooromgeving.
Er zijn meer dan 1.200 senior executives en medewerkers van bedrijven uit diverse branches en met verschillende functies geïnterviewd.
Deze personen zijn afkomstig uit verschillende landen, onder andere uit Duitsland, de Verenigde Staten, Canada, China en India.
De belangrijkste resultaten die uit dit onderzoek voortgekomen zijn waren:
- Werknemers willen zich gewoon kunnen focussen op hun eigen werk. Het liefst zonder onderbrekingen.
- Technologie-integratie is nog in ontwikkeling. Slechts veertig procent van de ondervraagden geeft aan dat de apparaten die zij thuis gebruiken probleemloos integreren met de apparaten op kantoor.
- Altijd verbonden zijn, veroorzaakt dwangmatig gedrag, wat kan leiden tot een burn-out.
- Managers zien de problemen niet.
Bijna tweederde van de managers geeft aan dat medewerkers de tools hebben om te kunnen omgaan met afleiding op kantoor.
Echter is minder dan de helft van de medewerkers het hiermee eens.
Naar aanleiding van het onderzoek zijn er een aantal aanbevelingen gedaan om werknemers productiever te laten werken.
Het is zaak dat leidinggevenden in gesprek gaan met medewerkers om te achterhalen wat zij denken nodig te hebben hiervoor.
Daarnaast moet de manager ervoor zorgen dat de werknemers beschikken over de tools die zij nodig hebben om vanaf iedere locatie te kunnen werken.
Ook moet werknemers de ruimte, tijd en instrumenten geboden worden om geconcentreerd werk te kunnen verrichten.
Als laatste zal iedereen aangemoedigd moeten worden om na kantooruren de werkactiviteiten neer te leggen om zo een goede balans te creëren tussen werk en privé.
Bron: Managersonline.nl