Medewerkers hebben verschillende prioriteiten en behoeften
Als werkgever wil je graag duidelijkheid scheppen voor je medewerkers. Je wilt dat ze weten wat er van hen wordt verwacht en wat ze kunnen verwachten van de organisatie. Daarom stel je richtlijnen en regels op, bijvoorbeeld voor thuiswerken, beloning en vakantiedagen.
Maar is dat wel zo slim?
Mensen zijn verschillend. Ze hebben verschillende behoeften, wensen en prioriteiten. Wat voor de een belangrijk is, is voor de ander misschien helemaal niet belangrijk. Een mooi voorbeeld is een bedrijf dat ontdekte dat een aantal medewerkers een grote leaseauto niet zo belangrijk vindt. Ze hebben liever een deelauto of gaan met het openbaar vervoer. Dit bedrijf gaat hier nu ruimte voor geven.
Wat is belangrijk voor een medewerker?
Dat verschilt per persoon. De een wil meer geld, de ander wil meer vrije tijd, weer een ander wil zich ontwikkelen of wil een goede balans tussen werk en privé.
Wat kun je als leidinggevende doen?
Als leidinggevende is het belangrijk om te ontdekken wat elke medewerker belangrijk vindt. Dat kun je doen door in gesprek te gaan met je teamleden. Vraag ze naar hun wensen en behoeften. Geef ze daarbij ruimte voor persoonlijke keuzes. Dat betekent niet dat je alle regels en richtlijnen overboord moet gooien. Maar je kunt wel kijken waar je flexibiliteit kunt bieden. Stel overigens duidelijke richtlijnen en regels op, maar zorg dat je speelruimte hebt.
In conclusie
Elke medewerker is anders. Wat voor de een belangrijk is, is voor de ander misschien helemaal niet belangrijk. Als leidinggevende is het van belang om dat te accepteren en ruimte te geven voor persoonlijke keuzes. Zo maak je echt het verschil voor je medewerkers.