Maar liefst 60% van de kandidaten staat open voor een volledig AI-gestuurd wervingsproces
Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de kandidaten openstaat voor een volledig op kunstmatige intelligentie (AI) gebaseerd wervingsproces. Volgens het Global Recruitment Insights and Data (GRID) 2024 Talent Trends Report van Bullhorn omvat dit alle stappen, van het matchen van vacatures tot onboarding en sollicitatiegesprekken.
Arbeidsmarkt kent grote uitdagingen
De huidige arbeidsmarkt staat voor grote uitdagingen en de vraag naar geschoolde arbeidskrachten neemt toe, vooral op terreinen als de gezondheidszorg. Daarom moeten uitzendbureaus serieus rekening houden met de voorkeuren van kandidaten om flexibiliteit en schaalbaarheid te garanderen. Volgens het GRID-rapport verwacht 80% van de kandidaten binnen 20 dagen aangenomen te worden. Bovendien wil 65% minimaal wekelijks met hun recruiter communiceren. En juist die communicatie blijkt voor de kandidaat steeds belangrijker.
Ontevreden kandidaten noemen vooral de snelheid van het selectieproces en de geschiktheid van de aangeboden functie als belangrijkste zwakke punten.
Meer dan de helft van de respondenten (56%) is van mening dat recruiters niet volledig begrijpen wat ze zoeken in een baan. Daar valt dus nog wel wat vooruitgang te boeken, al dan niet met inzet van Artificial intelligence. Bovendien vindt 44% van de kandidaten dat recruiters te traag zijn om te reageren. Een goede ervaring doet ertoe: 53% van de kandidaten kiest een uitzendbureau op basis van eerdere positieve interacties.
Artificial intelligence biedt mogelijk oplossing voor loyaliteit van kandidaten
Voor uitzendbureaus wordt kunstmatige intelligentie steeds meer gezien als de sleutel tot het verbeteren van zowel de snelheid als de nauwkeurigheid van het wervingsproces. Kandidaten ervaren dit als positief. Ruim 81% is bereid Artificial intelligence te gebruiken als het hun processen versnelt en 79% staat open voor het gebruik van A.I. zolang het personalisatie garandeert.
Jason Heilman, Senior Vice President Product Automation & AI, gelooft dat er kansen zijn voor alle betrokkenen. “A.I. kan het sollicitatieproces versnellen, meer contactmomenten creëren en de waarde van een potentiële werknemer beter weerspiegelen”, zegt Heilman. “Uitzendbureaus kunnen sneller beter (nieuw) talent aantrekken en opdrachtgevers kunnen de beste medewerkers aan hun teams toevoegen. Artificial intelligence zal het wervingsproces van de toekomst aandrijven, waardoor het sneller, nauwkeuriger en beter voor iedereen zal verlopen.