Kerstpakketten worden duurder maar ook belangrijker in krappe arbeidsmarkt
In Nederland groeit het aantal mensen dat een kerstpakket ontvangt. Promotional Product Professionals (PPP) meldt dat het aantal verkochte kerstpakketten en eindejaarsgeschenken dit jaar meer dan 8 miljoen bedraagt. Dat is meer dan het jaar daarvoor en in 2022, toen er ongeveer 7,4 miljoen pakketten werden verzonden.
Kerstpakketten worden steeds duurder. Dit jaar zal de gemiddelde prijs van de pakketten toenemen tot 50 euro. Toch krijgen de pakketten steeds meer waarde. Vanwege de krappe arbeidsmarkt is het kerstpakket een belangrijke manier voor werkgevers om hun waardering te tonen. Sandra Scholten, de eigenaresse van de webshop Life is a Gift, vindt het niet vreemd dat de prijzen van kerstpakketten toenemen. ‘Alles wordt duurder.’
Een gemiddeld kerstpakket kost momenteel meer dan 50.- euro. Afgelopen jaar bedroeg dat nog ongeveer 45 euro. Steeds meer bedrijven verruimen hun budgetten voor hun kerstpakket, ondanks de gestegen prijzen. Volgens de brancheorganisatie PPP is dit te wijten aan het feit dat de pakketten 'belangrijker zijn dan ooit' door het aanzienlijke arbeidstekort. 'Er is een groot tekort aan personeel en mensen verlangen naar waardering, anders zullen ze stoppen', aldus mede-eigenaar Julie Poierrié van Kerstpakketten.nl tegen ANP.
Een stukje verbinding
Als het gaat om de trends in kerstpakketten, merkt Scholten op dat bedrijven op zoek zijn naar een verbindingselement. Dit is duidelijk te zien aan welke producten uit haar webshop vaak worden aangeschaft voor de kerstpakketten. Scholten ziet dat bedrijven vaak een duurzame aanwinst willen aanbieden, zoals tafellampjes, een plaid of een bordspel dat daarna wordt aangevuld met voedsel. 'Voor bedrijven wordt een stukje duurzaamheid in de producten steeds belangrijker', aldus Scholten.
Alcohol in kerstpakketten
Een andere ontwikkeling is dat er steeds minder alcohol in kerstpakketten te vinden is. Werkgevers besteden ook meer aandacht aan werknemers die om belangen zoals geloof en gezondheid geen alcohol mogen gebruiken. Bovendien hebben meer bedrijven als doel om maatschappelijk verantwoord te handelen.