Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Blog
20-01-2025

Hoe HR op Blue Monday het welzijn van werknemers kan verbeteren

Hoewel januari het begin van het jaar is, betekent het ook het einde van de vakantie, wat de post-vakantie blues aanwakkert die volgens sommigen culmineert in Blue Monday. Blue Monday valt altijd op de derde maandag van januari. Deze dag staat voor de teleurstelling en zelfs depressie die een hoogtepunt kan bereiken als het leven na de vakantie weer normaal wordt, de winter zijn intrede doet en de financiële realiteit van het vakantieseizoen toeslaat.

Het is een 'perfecte storm' voor stress en burn-out onder werknemers, zegt Amy Cappellanti-Wolf, Chief People Officer bij het wereldwijde mensenplatform Dayforce. “De economische en geopolitieke onzekerheden van vandaag versterken de stress waarmee werknemers in deze tijd van het jaar vaak te maken hebben”, aldus Cappellanti-Wolf.

Blue Monday: 'een kritische herinnering'

Hoewel Blue Monday vaak de aandacht van HR richt op werknemerstevredenheid en -stress, zijn dit punten die het hele jaar door aandacht moeten krijgen, zegt Cappellanti-Wolf. Uit een rapport van Aflac van 2023/2024 bleek dat bijna 40% van de ondervraagde Amerikaanse werknemers hoge stress meldde en dat meer dan de helft tekenen van burn-out vertoonde, door oorzaken van een onbeheersbare werkdruk tot financiële druk.

“Deze uitdagingen gaan veel verder dan één dag”, vertelt Cappellanti-Wolf. Blue Monday is een belangrijke herinnering voor organisaties dat welzijnsinitiatieven niet seizoensgebonden moeten zijn, maar onderdeel van het hele jaar door. Ze voegt eraan toe dat organisaties die zich proactief bezighouden met het welzijn van hun werknemers hun teams klaarstomen voor succes op de lange termijn.

Vier strategieën om het welzijn van werknemers te verbeteren

Cappellanti-Wolf wijst op vier strategieën die HR kan omarmen om het werk succesvol te implementeren.

  1. Geef het goede voorbeeld: HR moet leiders aanmoedigen om persoonlijke verhalen te delen over hoe uitdagingen op het gebied van geestelijke gezondheid hun eigen leven hebben beïnvloed, als ze dat prettig vinden. Door dit te doen kunnen leiders een voorbeeld geven van kwetsbaarheid, veerkracht en benadrukken dat het oké is om over geestelijke gezondheid op het werk te praten.

  2. Ondersteun managers: Cappellanti-Wolf noemt managers de spil van de werkcultuur. Aangezien zij meestal de eersten zijn die stress of burn-out bij hun teams herkennen, hebben ze de training en hulpmiddelen nodig om deze signalen te zien en de juiste actie te ondernemen.

  3. Normaliseer praten over welzijn: HR-professionals moeten ervoor zorgen dat er in het hele bedrijf gesprekken worden gevoerd over het welzijn van werknemers. Het maakt dan niets uit of nu gaat om geestelijke gezondheid, lichamelijke gezondheid of financiële gezondheid. Dit kan door middel van bewustwordingscampagnes en workshops, maar ook door dergelijke discussies op te nemen in teamvergaderingen en interne communicatie.

  4. Hulpmiddelen toegankelijk maken: HR-professionals moeten zorgen voor middelen en beleid die het welzijn van werknemers ondersteunen. Daarnaast is het belangrijk dat deze goed zichtbaar en toegankelijk zijn. Werknemers moeten bijvoorbeeld goed op de hoogte zijn van vergoedingen voor psychische aandoeningen of hoe ze toegang kunnen krijgen tot welzijnsprogramma's.

Budget voor welzijn

HR-professionals erkennen steeds meer het belang van blijvende investeringen in het welzijn van werknemers, zelfs na Blue Monday, maar budgetbeperkingen blijven een uitdaging. Volgens onderzoek van HR Executive staat budgettering bovenaan de lijst van HR-problemen. Hoewel budgetten een realiteit zijn, hoeven welzijnsinitiatieven niet duur te zijn en kunnen ze zelfs kostenbesparend zijn.

HR kan onderbenutte middelen zoals hulpprogramma's voor werknemers zichtbaarder maken om het gebruik ervan aan te moedigen en de claimkosten te verlagen. Luisteren naar werknemers helpt bij het bieden van gerichte, kosteneffectieve oplossingen. Daarnaast kunnen laagdrempelige initiatieven zoals flexibele werktijden en vergadervrije dagen een aanzienlijke ROI opleveren. 

Bron: https://hrexecutive.com/
Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.
Welke vacatures wil je ontvangen?
Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.