Groeikansen voor Nederlandse digitale sector in Duitsland
Er zijn nog volop groeimogelijkheden voor Nederlandse bedrijven in Duitsland. Met name op het gebied van Internet of Things, big data en cyber security kan Nederland haar sterke internationale concurrentiepositie verder uitbouwen. Dat blijkt ook uit een onderzoek van KPMG.
Duitsland is de belangrijkste economische handelspartner met een exportwaarde van bijna 100 miljard euro.
Het onderzoek ‚Export opportunities for the Dutch ICT sector to Germany’ toont volgens Minister Kamp aan dat er in Duitsland veel kansen liggen voor Nederlandse ondernemingen en kennisinstellingen als zij vroegtijdig blijven investeren in nieuwe digitale technologieën.
Voor het Internet of Things, apparaten en voorwerpen die via het internet zelfstandig kunnen communiceren met personen en objecten, wordt er in Duitsland tot 2020 volgens het onderzoek een samengestelde jaarlijkse groei van 33 procent verwacht. Dat biedt vooral kansen voor bedrijven uit Nederland die mondiaal voorop lopen. Voor big data geldt eveneens dat de groei in Duitsland met 22 procent tot 2020 hoger wordt ingeschat dan het mondiale verwachte percentage van 13 procent.
Nederlandse bedrijven zijn nu al producent of toeleverancier voor deze apparaten in de auto-industrie (navigatiesystemen, technologie voor elektrische en zelfrijdende auto’s), maar ook voor toepassingen in precisielandbouw, zorg (eHealth) en huishoudelijke apparaten. Ook als het gaat om analytische software voor deze sectoren hebben Nederlandse bedrijven volgens het onderzoek een goede concurrentiepositie. Bovendien zijn er naast grotere bedrijven in Nederland veel meer start-ups en scale-ups actief met innovatieve oplossingen voor de vraagstukken binnen deze sector dan in Duitsland.
Bron: dnhk.org