Een nieuwe bestuurder vind je meestal niet door een advertentie te plaatsen
Het vinden van gekwalificeerd personeel is voor een bedrijf tegenwoordig al een hele opgave. Een nieuwe bestuurder vinden die perfect past in het bedrijfsprofiel, vormt echter een nog veel grotere uitdaging. Zo’n geboren leider vind je meestal niet door simpelweg een advertentie te plaatsen in een krant. Natuurlijk zou er een kans van slagen kunnen zijn, maar dat is dan doorgaans een toevalstreffer. Beter is het om proactief zelf mensen te benaderen, die mogelijk interesse zouden kunnen hebben in de baan. Maar hoe vind je deze mensen, als je eigen netwerk niet zo groot is?
Beperkt zoekgebied
Hoe meer voorwaarden je stelt, hoe kleiner het zoekgebed wordt. Dat geldt eigenlijk voor alles en de arbeidsmarkt vormt hierop beslist geen uitzondering. Vooraf heb je binnen je team al een duidelijk profiel opgesteld van de beoogde kandidaat voor de leidersfunctie. Maar hoe vind je de perfecte kandidaat die aan alle voorwaarden voldoet? Het is niet voor niets dat veel organisaties ervoor kiezen om voor hun Executive vacatures een externe partij het speurwerk te laten verrichten. De mensen die jij zoekt om zo’n functie te kunnen en willen bekleden, zijn namelijk meestal niet actief op zoek naar een baan. Ze laten de personeelsadvertenties dus meestal aan zich voorbij gaan, waardoor je ze niet direct kunt bereiken. Veelal blijken ze echter wel bereid om het gesprek aan te gaan, als jij met een goed aanbod komt. Het draait er allemaal om de juiste personen op het juiste moment te benaderen.
Netwerk
Je kunt natuurlijk proberen om in eerste instantie binnen je eigen netwerk op zoek te gaan naar een kandidaat. Meestal ben je dan echter al vrij snel uitgewerkt, omdat deze optie nogal wat beperkingen met zich meebrengt. Het voordeel van een Headhunter is dat die in het algemeen al over een zeer groot netwerk beschikt en bovendien vrij snel kan filteren op basis van de gestelde criteria. Zo ontstaat al relatief snel een lijst met geschikte kandidaten, die benaderd kunnen worden. Bovendien is het vinden van een geschikte kandidaat uiteindelijk echt mensenwerk. Alleen dat filteren is niet voldoende, je zult echt goed moeten kunnen inschatten in hoeverre iemand voor een bedrijf van meerwaarde kan zijn. Uiteindelijk ben je als organisatie uiteraard zelf verantwoordelijk voor het nemen van het besluit om iemand wel of niet in een bepaalde functie aan te stellen.