De voordelen van exitgesprekken voor personeelswerving
Uit nieuw onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat er op dit moment nog onvoldoende aandacht wordt besteed aan de vertrekredenen van medewerkers binnen organisaties. Om de processen rond werving, selectie en doorstroom van medewerkers inclusiever te maken en het werkklimaat te verbeteren, is het belangrijk om gebruik te maken van de inzichten die voortkomen uit exitgesprekken.
Enkele cijfers uit het onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat een kleine meerderheid (55%) van de ondervraagde organisaties de vertrekredenen van vertrekkend personeel registreert. Bovendien wordt er onvoldoende doorgevraagd of de werknemers zich thuis voelden in de organisatie. Slechts 15% van de organisaties stelt tijdens gesprekken vragen over de mate van inclusie op de werkvloer, zoals bijvoorbeeld de veiligheid en waardering die medewerkers ervaren.
10% van de werkgevers houdt vertrekredenen bij van ondervertegenwoordigde groepen medewerkers (bijvoorbeeld vrouwen of mensen met een arbeidsbeperking). Onderzoekers zeggen dat dit een gemiste kans is, omdat de inzichten uit exitgesprekken waardevol kunnen zijn om te bepalen welke groepen vaker of eerder de organisatie verlaten.
Tips voor een geslaagd adviesgesprek
De onderzoekers raden aan om diversiteit en inclusie te integreren in de exitgesprekken, een aspect dat momenteel nog te weinig aandacht krijgt. Zo zou je voorbeeldvragen kunnen opstellen om de exitgesprekken effectief te kunnen voeren.
Bovendien is het essentieel om de inzichten en actiepunten die voortkomen uit de exitgesprekken te delen met alle medewerkers. Op deze maak je duidelijk dat hun bijdrage wordt gewaardeerd en krijgen bestaande medewerkers inzicht in de te verwachten vervolgacties en eventuele aanpassingen in het beleid. Op deze manier blijft de organisatie transparant en kunnen medewerkers anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.