Arbeidsmarkt trends van 2023
Het nieuwe jaar ligt alweer een paar weken achter ons! We zien dat de krapte op de arbeidsmarkt van vorig jaar best wat invloed heeft gehad op de meeste organisaties. Werkzoekenden hebben meer keuze aan vacatures en zijn tevens selectiever geworden in hun zoektocht naar een baan. Werkgevers zijn zich daardoor meer moeten gaan richten op vaardigheden en minder op werkervaring en opleiding. In onze blog gaan we dieper in op de zes arbeidsmarkttrends die we verwachten te zien in 2023.
1. Employer branding
Employer branding is een trend die de afgelopen jaren steeds vaker langskomt en waar steeds meer aandacht aan wordt besteed. Steeds meer bedrijven zullen inspanningen gaan leveren om hun werkgeversmerk te versterken. Onder andere door hun werknemerswelzijn en ontwikkelingsmogelijkheden te benadrukken op diverse kanalen, zowel online als offline.
2. De krapte op de arbeidsmarkt blijft bestaan
Vorig jaar bereikte de krapte op de arbeidsmarkt zijn hoogtepunt, met enerzijds een toename van vacatures en anderzijds een afname van werkzoekenden. Volgens het UWV wordt er in 2023 een daling van 7% verwacht in het aantal vacatures. Hoewel dit een verbetering is, zal het nog steeds moeilijk zijn voor veel beroepsgroepen om voldoende personeel te vinden, zeker in combinatie met de vergrijzing en economische groei.
3. Aanpassing van arbeidsvoorwaarden
Het afgelopen jaar is het leven duurder geworden en om personeelsverloop tegen te gaan, zullen werkgevers hun werknemers beter moeten compenseren. We zullen in 2023 meer werkgevers zien die onderzoeken welke extra's zij hun werknemers kunnen bieden om hen te behouden. Bekijk hier de lijst met de aangepaste arbeidsvoorwaarden van 2023.
4. Creatievere wervingsmethoden
Met de groeiende concurrentie om toptalent, zullen werkgevers en recruiters nieuwe, creatieve manieren moeten vinden om personeel te werven. In 2023 zullen we zien dat werving meer gericht zal zijn op potentieel en soft skills, in plaats van op werkervaring en diploma's. Werkgevers zullen de focus leggen op ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden. Daarnaast zijn creatieve wervingsmethoden nodig om vacatures ook proactief onder de doelgroep te krijgen. Hier kan onder andere datagedreven Job Marketing goed bij helpen.
5. Bredere doelgroep
In 2023 verwachten we dat werkgevers hun aandacht verleggen naar een bredere doelgroep in plaats van alleen te focussen op het verhogen van het aantal uren van hun huidige werknemers. Dit komt omdat niet iedereen fulltime kan werken en werkgevers rekening moeten houden met de werk-privébalans van hun werknemers. Er zal ook meer aandacht zijn voor het aantrekkelijk maken van werken in loondienst voor zzp'ers, door het verlagen van het bedrag dat zij van hun winst kunnen aftrekken.
6. Het nieuwe werken
Het afgelopen jaar was hybride werken al een trend en wij verwachten dat het een blijvertje is. Steeds meer werkzoekenden verwachten dat werkgevers hen deze flexibiliteit bieden. Een goed thuiswerkbeleid helpt organisaties bij de zoektocht naar nieuw personeel. Het (gedeeltelijk) thuiswerken wordt als steeds normaler gezien, wat betekent dat het kantoor een andere functie krijgt. Het wordt steeds meer gezien als een ontmoetingsplek waar je met elkaar samenwerkt en brainstormt over nieuwe projecten.