7 tips om jonge hoogopgeleiden te werven en te behouden
Werkgevers concurreren op de arbeidsmarkt vaak om jong, goed opgeleid personeel. Ben jij een werkgever? Dan geven wij jou 7 tips voor het werven en behouden van jonge, hoogopgeleide arbeidskrachten.
1. Maak het werk zoveel mogelijk tijd- en plaatsonafhankelijk
Jonge arbeidskrachten delen graag zelf hun eigen tijd in. Werk hoeft niet per se plaats te vinden tussen 09:00 en 17:00 uur. Als het voor het resultaat niet uitmaakt waar of wanneer het werk gebeurt, laat de werknemer dan de tijd zelf indelen
2. Durf los te laten en te vertrouwen
Werknemers die vertrouwen ervaren van hun werkgever werken harder en zijn productiever. U zult uw werknemers dus moeten vertrouwen en de controle deels moeten loslaten. De werknemer is namelijk niet (altijd) op de werkplek.
3. Wees flexibel met werk en privé
Geef werknemers de ruimte om werk en privé in elkaar te laten overlopen. Werknemers zijn dan namelijk eerder geneigd meer te werken. De jongere generatie werknemers is opgegroeid in een digitale omgeving en is gewend om continu online te zijn. Maak er dus geen probleem van als een werknemer onder werktijd iets op social media plaatst. Diezelfde medewerker vindt het vaak geen probleem om in de avonduren telefonisch bereikbaar te zijn of op zaterdag naar een congres te gaan.
4. Accepteer dat ze waarschijnlijk geen 30 jaar zullen blijven
De tijd dat mensen van hun 18e tot 65e bij dezelfde baas werkten, ligt ver achter ons. Tegenwoordig is het normaal om elke paar jaar van baan te wisselen. Dit wil niet zeggen dat jonge medewerkers niet loyaal zijn. In tegendeel: als ze bij een bedrijf werken waarmee zij zich identificeren en waarvan zij achter de doelstellingen staan, zijn ze erg loyaal en hardwerkend. Wees dus niet bang om in ze te investeren. Daag ze uit, stimuleer ze het beste uit zichzelf te halen en biedt ze ruimte voor opleiding en training.
5. Vermijd hiërarchie zoveel mogelijk
Jonge medewerkers zijn gewend om gelijkwaardig met anderen en leidinggevenden om te gaan. Dit wil niet zeggen dat zij geen respect hebben voor hun oudere, meer ervaren collega’s. Ze denken juist graag mee over zaken die zich afspelen in het bedrijf. Dit leidt vaak tot nieuwe en creatieve ideeën waar u zelf misschien nooit was opgekomen. Neem hun ideeën in ieder geval serieus. Niets schrikt deze werknemers zo af als een bureaucratische en hiërarchische houding, waarbij zij zich niet gewaardeerd voelen.
6. Accepteer dat ze soms een tikkie eigenwijs zijn
Deze generatie is vaak vanaf jonge leeftijd gestimuleerd een eigen mening te vormen. Daarom zullen ze niet zo snel iets voor waar aannemen zonder eerst andere bronnen geraadpleegd te hebben. De ‘Google generatie’ worden ze ook wel genoemd. Niet langer heeft de leraar of de baas het laatste woord, maar het internet. Daar staat tegenover dat ze enorm snel zijn, een kei zijn in multitasking en niet bang zijn om vragen te stellen. De kritische en wat eigenwijze houding kan een enorme verrijking voor uw organisatie zijn. Ze stellen vragen die anderen misschien niet durven te stellen.
7. Benut het (online) netwerk van uw jonge werknemers
Vraag uw jongere medewerkers uw vacature online te delen via social media, zoals Facebook, Snapchat, Instagram en YouTube. Jongeren hebben vaak een enorm (online) netwerk. Grote kans dat u via deze werknemers soortgelijke sollicitanten aantrekt. Het marktbereik van sociale media als wervingskanaal is behoorlijk toegenomen.