5 tips voor hybride werken anno 2022?
1. Verbind leiders met werknemers
Er is een grote kloof tussen wat de werknemer en leider verwacht: 86% van de werknemers wil graag hybride werken, terwijl 64% van de leiders iedereen terug wil hebben op kantoor. Veel communicatie professionals staan dicht bij de leiders en kunnen dus de communicatie tussen leiders en werknemers helpen verbeteren. Laat de leiders zien dat ze ook op afstand binding kunnen houden met hun werknemers. Vooral interne sociale kanalen (zoals Yammer en Workplace) zijn hier heel geschikt voor.
2. Maak communicatie inclusief
Leiders moeten zich dus aanpassen in een hybride setting. Communicatie professionals doen er ook goed aan om de eigen werkwijzen onder de loep te nemen. In de nieuwe hybride, digitale werkomgeving ga je collega’s aanhaken bij je verhaal, vraag je hun feedback of meningen en start je zo een conversatie. Van informeren naar verbinden en betrekken dus. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je minder generieke berichten in algemene kanalen plaatst, maar gerichte conversaties begint daar waar je verschillende doelgroepen actief zijn. Zoals in groepen in Teams, op interne sociale kanalen of op intranet.
3. Zorg voor engagement
Als organisatie moet je ervoor zorgen dat je alle belangrijke strategische groepen kunt bereiken. De afdeling communicatie kan daarin het voortouw nemen. Denk aan het creëren van connecties, zoals gemeenschappen van mensen met dezelfde rol, of gemeenschappen gebaseerd op interesse rondom specifieke thema’s. Voorbeelden van dat soort groepen die de laatste tijd veel aandacht krijgen zijn ERG’s (Enterprise Resource Groups) van medewerkers met een gedeelde identiteit, die bijdragen aan diversiteit en inclusie. Of groepen rondom CSR (Corporate Social Responsibility), die een goede manier zijn om collega’s breder te betrekken bij de organisatie, bijvoorbeeld op thema’s als duurzaamheid en liefdadigheid.
4. Begeleid managers
Als communicatie professional kan je anderen motiveren en inspireren. 72% van de managers vindt dat ze niet goed worden ondersteund bij het inrichten van hybride werken. De communicatieafdeling is vaak eigenaar van de interne sociale communicatiekanalen. Dus leg managers uit hoe ze deze kanalen kunnen gebruiken voor teamcommunicatie, bijvoorbeeld door binnen hun team niet meer onderling te e-mailen. Hybride werken is grotendeels digitaal werken en dat brengt een veel grotere nadruk op geschreven informatie met zich mee. Leg managers en hun teamleden uit hoe ze een goede post schrijven en hoe ze online conversaties goed structureren in verhaallijnen (threads) met berichten en reacties.
5. Verzamel ervaringen
De laatste belangrijke rol die je als communicatie professional kan pakken is die van koppelaar. In veel organisaties wordt er op allerlei plaatsen geëxperimenteerd met hybride werken, maar wordt er weinig kennis gedeeld of geëvalueerd. Breng al die ervaringen samen en zorg dat iedereen hoort van de succesverhalen. Je kunt er zelfs een (online) hybride handboek van maken. Daarin kun je antwoorden formuleren op veelgestelde vragen, best practices delen en beschrijven welke middelen de organisatie ter beschikking stelt voor hybride werken.
Wil jij (hybride) werknemers bereiken? Plaats dan jouw vacature(s) via deze link!