Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
19-06-2023

10 minuten eerder op het werk? Volgens de rechtbank moet je baas ervoor betalen.

Een voormalige medewerker van een callcenter in Zoetermeer ontvangt bijna 3000 euro van zijn vorige werkgever omdat hij gedurende meerdere jaren tien minuten voor aanvang van zijn dienst aanwezig moest zijn om alvast in te loggen. Met 3600 werknemers in dienst kan dit vonnis een kostbare aangelegenheid worden voor het bedrijf.

Volgens het planningsreglement van het callcenter, dat diensten verleent aan klanten zoals Microsoft, Google, Mastercard en BMW, dienen medewerkers tien minuten voor aanvang van hun werkzaamheden aanwezig te zijn. Op deze manier kunnen ze zich alvast inloggen in diverse systemen en direct beginnen met bellen zodra de werktijd aanvangt.

Wel of geen werktijd?

Een werknemer die vier jaar lang bij het callcenter had gewerkt, eiste vorig jaar betaling voor de tien minuten die hij met terugwerkende kracht als 'achterstallig loon' beschouwde, wat resulteerde in een vordering van ongeveer 1600 euro. Het bedrijf weigerde te betalen, waarna de werknemer naar de rechter stapte. De rechter oordeelde dat het verweer van het bedrijf geen stand hield en dat de tien minuten wel degelijk als werktijd werden beschouwd. Het totale bedrag van 2900 euro omvatte achterstallig salaris, vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten, met daarnaast bijna 800 euro aan juridische kosten die door het bedrijf aan de werknemer vergoed moesten worden.

Enorme optelsom

In het hoger beroep werd opnieuw de vraag gesteld of de tien minuten voor aanvang van de dienst als betaalde arbeidstijd moeten worden beschouwd. Het hof heeft deze vraag bevestigend beantwoord, net zoals de kantonrechter eerder deed.

De vergoeding blijft gelijk aan de eerdere uitspraak: "Nu het callcenter geen bezwaren heeft geuit tegen de hoogte van de vordering die de kantonrechter heeft toegewezen, gaat het hof ervan uit dat dit bedrag juist is."

Deze uitspraak kan aanzienlijke gevolgen hebben voor het callcenter, aangezien het bedrijf 3600 vaste werknemers heeft in Nederland, België en Suriname.

 

Bron: RTLNieuws
Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.
Welke vacatures wil je ontvangen?
Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.