3 basistips voor effectieve communicatie
Zowel op werk als in privé situaties, effectief communiceren is enorm belangrijk. Het helpt om effectiever en productiever te werk te gaan, want het bespaart tijd en voorkomt misverstanden. Op sommige momenten verloopt communicatie moeizamer dan op andere. Wil jij weten hoe je zo effectief mogelijk kunt communiceren? Zuyd Professional deelt 3 tips met je!
- Luisteren
Communiceren draait grotendeels om het goed en actief luisteren én begrijpen wat de ander tegen je zegt. Laat je gesprekspartner zijn/haar verhaal vertellen en geef elkaar voldoende de ruimte. Praat vooral niet door elkaar heen.
Probeer ook niet te denken voor een ander. Vaak denken we al snel te weten hoe iemand zal reageren, maar klopt dat wel altijd? Het hebben van verkeerde aannames is een van de grootste valkuilen in het communiceren met anderen! - Samenvatten
Door het vertelde verhaal van je gesprekspartner kort in eigen woorden samen te vatten, laat je zien dat je het goed hebt begrepen. Zo weten jullie zeker dat jullie op één lijn zitten of komen jullie er juist achter dat je het misschien nog niet helemaal goed had begrepen. Dan is dat voor de ander ook direct duidelijk en geeft het hem/haar de kans om het op een andere manier nog eens uit te leggen.
Is het daarna nog niet duidelijk? Vraag dan vooral door! Gebruik daarbij open vragen. Zo geef je de ander alle ruimte om zelf na te denken en te kiezen welke kant het gesprek op gaat. - Bevestigen
In communicatie is bevestiging geven erg belangrijk. Dit geldt zowel voor schriftelijke als mondelinge communicatie.
Als je bijvoorbeeld geen reactie krijgt op een e-mail weet je niet of de ontvanger de mail heeft gelezen en wat er vervolgens mee is gedaan. Daardoor moet jij weer opnieuw een mail verzenden om te vragen naar de status, wat onnodig veel tijd kost.
Wil jij ook effectiever en overtuigender communiceren? Wil jij miscommunicatie voorkomen en beter begrijpen wat er verbaal én non-verbaal wordt gezegd? Volg dan de training Effectief Communiceren van Zuyd Professional!
Tijdens vijf communicatieavonden train je onder meer om op een andere manier te luisteren en ontwikkel je je eigen communicatieve talenten. Je leert meer over welke communicatiestijlen er zijn, welke stijl bij jou past en hoe je deze effectief toepast.