Als student aan de business school INSEAD in Frankrijk zag onze oprichter en CEO Robert Keane kansen in de moeilijkheden waarmee kleine bedrijven te maken kregen als ze goed uitziend marketingmateriaal nodig hadden in kleine hoeveelheden voor een lage prijs. Hij wilde deze beperkingen wegnemen door marketingmateriaal aan te bieden dat in kleine hoeveelheden, flexibel, van hoge kwaliteit, snel en betaalbaar was. Net als veel van onze klanten begon Robert zijn bedrijf alleen, werkend vanuit zijn appartement in Parijs. De eerste jaren bestond het bedrijf als een direct mail-catalogus genaamd 'Bonne Impression', die visitekaartjes, brochures, nieuwsbrieven en software leverde aan kleine bedrijven in Frankrijk en later het VK en Duitsland. In november 1998 vond een ingrijpende verschuiving in strategie plaats: we gingen online en combineerden online grafische ontwerpsoftware, e-commerce bestellen en gecentraliseerd printen. In 1999 veranderden we onze naam in VistaPrint en bedachten we twee belangrijke softwaretechnologieën die de industrie zouden veranderen: browsergebaseerde desktoppublishing en workflowautomatisering om automatisch grote aantallen kleine bestellingen samen te voegen tot hoogwaardige, goedkope productie in grote volumes stromen. Dankzij deze uitvindingen kon VistaPrint zich onderscheiden van de massa op het gebied van technologische mogelijkheden en het vermogen om de kleine en micro-zakelijke markt te bedienen. Ze legden ook de basis voor snelle groei, wereldwijde expansie en innovatie.